Publikováno 9. 9. 2018
Žaloba na Volkswagen

Češi chtějí za dieselgate už dvě miliardy. Poslední šance připojit se!

Volkswagen
Zdroj: tn.cz / profimedia.cz

K hromadným žalobám na koncern Volkswagen se připojilo dalších 1050 majitelů vozů, které byly vybavené softwarem zkreslujícím výsledky emisních testů. Dohromady tak VW v Česku žaluje už skoro 10.000 lidí, kteří požadují celkové odškodné 2,2 miliardy korun.

Poslední žalobu za 1050 lidí podala v uplynulém týdnu společnost Safe Diesel u Městského soudu v Praze 8. Už dřív kvůli aféře dieselgate podávala žalobu za 1375 majitelů dotčených aut. Německý koncern VW v Česku zažaluje i další firma DieselGate, která prý zastupuje přes 7000 dalších vlastníků aut.

 

Společnosti vymáhají za každého vlastníka vozu náhradu až 220.000 korun. DieselGate slibuje za jedno auto minimální náhradu ve výši 125 tisíc korun.

 

 

Částky vycházejí z mimosoudní dohody uzavřené Volkswagenem v USA. Tam se koncern zavázal vyplatit poškozeným minimálně 5100 dolarů a vyplácené částky se pohybují až do výše 10.000 dolarů.

 

Volkswagen v USA majitelům také nabídl opravu či zpětný odkup jejich vozu. Odškodnění se domáhají stovky tisíc spotřebitelů v celé Evropě.

 

 

V Česku by soud mohl nařídit první jednání ještě do konce letošního roku.

 

Společnosti, které klienty zastupují, ale upozorňují, že se blíží promlčecí doba. DieselGate přestala přijímat další přihlášky už na konci srpna, u Safe Diesel se dá připojit k žalobě prostřednictvím webu ideálně do 18. září. „Poté se může část nároku promlčet," upozornil advokát František Honsa z kanceláře BBH, která bude poškozené spotřebitele před soudem zastupovat.

 

Přesně 18. září totiž uplyne tříletá lhůta od vypuknutí skandálu. Emisní skandál propukl, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září 2015 oznámila, že v automobilech koncernu VW objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Daný software dokáže rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během kterého vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží, aby vůz limity splnil. V běžném provozu ale auta normy překračovala.

 

 

Celkově se problém dotkl 11 milionů aut s motory TDI s emisní normou Euro 5. Do dieselgate se namočilo i 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 tisíc aut, ze dvou třetin značky Škoda.

TN.cz