Publikováno 3. 11. 2018
Obutí na zimu

Čas na zimní pneumatiky! VELKÝ NÁVOD, jak správně přezout

Test zimních pneumatik
Zdroj: dTest/ADAC

Někdo si pneumatiky nechá doporučit v servisu a někdo by se před nákupem rád dozvěděl víc, aby si mohl vybrat sám. Pokud patříte do druhé skupiny, podívejte se jak na to. Zjistěte, co hrozí za nevhodné obutí a jestli je nutné přezouvat i rezervu.

“Pneumatiky jsou tím, co drží každé auto na silnici, motoristé by jim proto měli věnovat zvýšenou pozornost a nepodceňovat doporučení výrobců vozidel, ani předpisy. První sníh každoročně přináší záběry osobních a nákladních vozidel blokujících i v mírných kopcích silnice. Příčinou jsou z velké části špatné pneumatiky,“ říká Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR, a viceprezident České asociace asistenčních společností (ČAAS).

 

Kdy přezout?

 

Podle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo ji na vozovce lze vzhledem k počasí očekávat. Odborníci doporučují přezout na zimní pneu, jakmile teploty pravidelně klesají pod 7 °C.

 

 

Na úseku označeném dopravní značkou “zimní výbava“ musí motoristé zimní obutí použít v daném období vždy! Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2.500 korun. V zahraničí jsou pokuty ještě mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců eur.

 

Na začátku zimní sezóny přesto podle ČAAS jezdí zhruba 15 až 20 % řidičů na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. Nejčastěji mají nedostatečný vzorek (sjeté pneu), nebo včas nepřezují na vhodné zimní pneumatiky.

 

Podle ČAAS už na podzim roste počet případů, kdy je nutné vyproštění vozidla, za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky i právě nevhodné obutí vozidla.


Jenom pneumatiky, nebo kompletní kola?

 

Základní otázkou je, zda si pořídit jenom zimní pneumatiky nebo celou sadu kol i s pneumatikami. Nákupem samotných pneumatik sice ušetříte, ale následující přezouvání v servisu vás bude stát víc peněz a času, než kdybyste si pořídili celou sadu. Pneumatiky bývají v tomto období častým bonusem k nákupu vozu u prodejců.

 

 

“V Auto ESA aktuálně nabízíme zimní pneumatiky zdarma k nákupu vozu na finanční službu. Za ušetřené peníze si zákazníci mohou pořídit třeba pěkné zimní disky,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Výběr zimních kol je veliký, od ocelových disků až po kola z lehkých slitin se speciální úpravou odolnou posypové soli. K dostání jsou také takzvaná hybridní kola, která jsou ocelová, ale připomínají kola litá. Jejich výhodou je kombinace pěkného vzhledu s přiměřenou cenou.

 

Jaké zvolit rozměry?

 

Pokud jste se rozhodli pro celou zimní sadu zvažte, zda zvolíte stejný rozměr kol a pneumatik jako máte na letní sadě (např. 205/50 R17) nebo zvolíte vyšší pneumatiku a menší průměr kola (například 205/55 R16). Jak známo vyšší pneumatiky přinášejí vyšší komfort, protože poskytují větší vzduchový polštář. Menší kolo schované ve vyšší pneumatice také snáze ochráníte před poškozením.

 

 

Vodítkem pro rozhodnutí jsou podmínky, ve kterých budete v zimě jezdit. Zda po ledových hrbolech a vyježděných kolejích na horách, či spíše na mokru v nížinách. V každém případě volte pouze rozměry, které jsou uvedeny v technickém průkazu vašeho vozidla.

 

Jak poznat kvalitu?

 

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %.

 

“Pneumatiky vhodné pro provoz v zimě jsou označené symbolem M+S. Tento symbol mohou uvádět výrobci na boku pneumatiky na základě vlastních výrobních postupů. Důvěryhodnější označení představuje takzvaný Alpský symbol s horou a se sněhovou vločkou. Značí, že pneumatika musela projít objektivními testy uznávanými v Evropě, USA, Kanadě a dalších zemích,” vysvětluje Pavel Foltýn. Pneumatiky jsou také označeny energetickými štítky, které ukazují valivý odpor na škále A-G s tím, že A je nejlepší a G nejhorší.

 

Označení pneumatik
Zdroj: dTest

 

Ve stejné škále je uvedena přilnavost na mokrém povrchu. Třetí označená vlastnost je vnější hlučnost vyznačená třemi zvukovými vlnami. Nejtišší pneumatika má jednu černou vlnu.

 

Rozdíly mezi jednotlivými značkami a modely

 

Cenové rozdíly mezi jednotlivými pneumatikami jsou dány především velikostí a rychlostní kategorií. Čím vyšší rychlostní kategorie, tím vyšší cena. Zjistěte si podle písmene v označení, zda si nekupujete rychlejší pneumatiku, než máte auto.

 

 

Podrobnější informace o tom, jaké vlastnosti má pneumatika na různých typech povrchů (sníh, led, sucho, mokro) a jak je příslušného chování dosaženo naleznete v propagačních materiálech výrobců. “Málokterá pneumatika je na všech typech povrchů stoprocentní. Seveřany bude zajímat chování na sněhu a ledu, Středoevropany spíše chování na suchu a mokru,” doplňuje Foltýn z Auto ESA. Vyberte si takovou kombinaci, která nejvíce odpovídá podmínkám provozu vašeho auta. Pomoci vám mohou také výsledky nezávislých testů.

 

Co hrozí?

 

Při jízdě na nevhodných pneumatikách hrozí řidiči pokuta při silniční kontrole Policie ČR, dále si motorista může přidělat starosti při technické kontrole vozidla a v případě, kdy by díky špatným pneumatikám došlo k nehodě, i problémy při likvidaci pojistné události. Pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, pokud se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla či např. špatným obutím. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.

 

Je potřeba rezerva se zimní pneumatikou?

 

Od 1. října 2018 sice už motoristé nemusí vozit rezervu, pokud mají sjednanou asistenční službu, přes to asistenční společnosti doporučují mít pro případ defektu rezervu k dispozici. “Z našich zkušeností vyplývá, že v 60 % případů, kdy jsme přivoláni k poškozené pneumatice, můžeme motoristovi pomoci přímo v terénu a to výměnou za jeho náhradní kolo. Pokud však rezervu s sebou nemá, je téměř vždy nutný odtah do autoservisu, což je i pro motoristu výrazně složitější řešení,“ hodnotí situaci Marek Jaroš, ředitel asistenční společnosti Global Assistance.

 

Rezervu je možné použít celoročně bez ohledu na to, zda je na ní obutá zimní či letní pneumatika, ale je důležité respektovat, že jde o kolo pro nouzové dojetí do pneuservisu a je proto nutné této skutečnosti přizpůsobit i styl jízdy.


Co potřebujete vědět o zimním obutí auta:


- Zimní pneumatiky mají odlišný dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí a sněhu. Zimní pneumatiky mají vzorek hluboký přibližně 8 mm. Se vzorkem do 4 mm je na zasněžené vozovce brzdná dráha o polovinu delší.


- Zimní pneumatiky lze snadno poznat podle symbolu horského masivu se sněhovou vločkou na boku pneumatiky, dále se používá označení M+S, MS, M/S nebo M.S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.


- Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Tak je zabezpečena optimální funkčnost.


- Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.


- Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.


- Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu, aby byl minimálně 6 mm.


- Řidiči vždy musí rovněž volit rychlostní a nosnostní index pneumatiky totožný nebo vyšší, než je údaj předepsaný ve velkém technickém průkazu.


- Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici. Rezervní kolo Vám ve ztížených podmínkách dovolí dojezd do pneuservisu (i obuté na letní pneu), zatímco výbava lepící soupravou znamená prakticky vždy potřebu odtahu auta, což situaci komplikuje.

TN.cz