Publikováno 11. 10. 2018
Pro a proti

Budeme jezdit na červenou? Experti před novinkou varují

Německý semafor s přídavnou zelenou šipkou.

Ministr dopravy Dan Ťok nedávno připustil, že by v Česku rád otestoval zvýšení rychlosti na 140 km/h na dálnicích a taky další novinku – povolené odbočování vpravo na křižovatkách, i když na semaforu svítí červená!

Ministr dopravy si nové nápady přivezl z Rakouska, kde už vyšší rychlost na vybraných dálnicích zkoušejí a uvažují i o změně pravidel na křižovatkách. S odbočováním na červenou mají zkušenost v Německu nebo USA.

 

Tam mohou řidiči odbočit vpravo, přestože na semaforech svítí červené světlo. V Německu na tuhle možnost upozorňuje řidiči speciální přídavná tabulka se zelenou šipkou, v USA je pravidlo absolutní a natolik zažité, že šoféři na červenou doprava odbočují i bez šipky. V obou zemích každopádně musí nejprve u semaforu zastavit, dát blinkr, teprve pak se mohou znovu rozjet a odbočit vpravo, i když svítí rudá. Samozřejmě při tom musí dát pozor, aby neohrozili auta přijíždějící zleva, chodce či cyklisty.

 

 

Podle Ťoka by takové pravidlo prospělo plynulosti provozu i ekologii. V Česku na některých místech umožňuje odbočení doprava přídavný semafor se svítící šipkou, ale ministrovi se víc líbí americký model s automatickou možností odbočit vpravo i bez jakékoliv šipky.

 

Co na to odborníci?

 

"Pravidlo takzvané zelené šipky na semaforu svítícím červeně má své přednosti, ale i svá nebezpečí," varuje Igor Sirota z ÚAMK.

 

Řidič smí odbočit vpravo pouze z pravého jízdního pruhu. Musí se ovšem chovat tak, aby vyloučil jakékoliv ohrožení nebo omezení ostatních účastníků silničního provozu, zejména chodců a vozidel ve volném směru jízdy (kteří jedou na zelenou). Pravidlo má zamezit zbytečnému čekání na semaforech, a tím kromě jiného snížit i spotřebu paliva.

 

Německý systém má svá jednoznačná pravidla, a tím zásadním je zastavení na hranici křižovatky, kde má řidič dostatečný výhled. A právě s tím mají mnozí šoféři v Německu problém. Úřady tam dokonce zvažují, že kvůli nedisciplinovanosti řidičů pravidlo zruší.

 

 

"O konkrétním přínosu především ve smyslu zrychlení dopravy není sporu. Z druhé strany kritici považují zelenou šipku za nebezpečnou, protože řada motoristů nedodržuje povinné zastavení před odbočením na hranici křižovatky. Na tento fakt poukazuje, s odkazem na konkrétní dopravní nehody, i německá policie," popisuje Sirota. Když řidič nezastaví před červenou předepsaným způsobem, může dostat pokutu 70 eur a 1 trestný bod.

 

Německá zkušenost

 

Podle názorů německých odborníků z automotoklubu ADAC, ale i německé policie zelená šipka může pomoci ke zlepšení situace v silničním provozu tím, že odbočujícím vpravo se zkrátí čekací doba. Tím se zvýší i propustnost komunikací. Na druhou stranu je vše závislé i na tom, zda odbočující vpravo mají k dispozici vlastní jízdní pruh.

 

Německý semafor s přídavnou zelenou šipkou.
Německý semafor s přídavnou zelenou šipkou.

 

"Zelená šipka se na mnohých místech prosadila a osvědčila. Nesporně může zlepšit plynulost dopravy, protože obzvláště při malém provozu se zkracuje čekací dobu pro odbočení vpravo. Instalací zelených šipek mohou být vytvořeny, sice v malém rozsahu, ale přece jen další zvýšení kapacity provozu. Při volbě míst pro instalaci je nutné dbát především na bezpečnost účastníků silničního provozu. Je nutné striktně dodržovat zásady stanovené v pravidlech silničního provozu," popsal pro ÚAMK odborník ADAC Christian Weiser.

 

Kde hrozí nebezpečí

 

Německé předpisy konkrétně jmenují místa, kde by neměly být zelené šipky montovány:

 

- Není dostatečný výhled na křižující chodce, cyklisty nebo auta.

- Protisměr pro odbočení vlevo má svůj vlastní signál (zeleně svítící šipku).

- Je k dispozici více pruhů k odbočování vpravo.

- Odbočující vpravo musí vjet na železniční koleje, nebo je přejíždět.

- Místo křižuje obousměrná cyklostezka.

- Místo křižuje silný pohyb pěších a cyklistů.

- Semafor slouží převážně pro zajištění školní cesty nebo je často používán zrakově nebo tělesně postiženými lidmi.

 

A specialisté ÚAMK upozorňují, že taková bezpečnostní pravidla by bylo třeba nastavit i u nás. "Tabulka se zelenou šipkou nesmí být osvětlena nebo reflexní, aby byla vyloučena možnost záměny se světelnou zelenou šipkou. Po instalaci zelené šipky je nutné pravidelně vyhodnocovat případné nehody v daném místě," dodává Sirota.

 

 

Zelená šipka nesignalizuje, na rozdíl od zelené světelné šipky, přednost v jízdě. A není ani příkazem pro odbočení vpravo. Kdo chce raději počkat na zelený signál, je to dovoleno, nebere se to jako omezení za ním jedoucích vozidel. Je zakázáno pomocí klaksonu nutit vpředu stojící vozidla k jízdě.

 

Kdy může novinka platit?

 

Diskuze o případné změně je teprve na začátku. I ministr naznačil, že bude trvat minimálně rok. Návrh by musel projít schvalovacím kolečkem, aby se dostal do zákona. Podle expertů by se tak pravidla na českých křižovatkách mohla měnit nejdříve na konci příštího roku, spíš později.

TN.cz