Aktualizováno 8.11. 2018 16:02
Rallye ve fabrice

Bláznívá jízda. Speciály závodí “na plný plyn“ v továrně Škodovky

Závodní modely v továrně Škody - 11
Zdroj: Škoda Auto

Dva rallye speciály Škoda Fabia R5 se v bláznivém závodě za plného provozu řítí lisovnou, svařovnou, lakovnou, motorárnou i montážní halou automobilky v Mladé Boleslavi. Opravdu? Taky si nejste jistí, zda jde o skutečné závodní vozy? Podívejte se na video, na konci budete mít definitivně jasno.

Továrna Škody v Mladé Boleslavi se stala dějištěm netradičního závodu. Ne, samozřejmě nejde o skutečné “závoďáky“ Fabia R5, ale jejich dokonalé rádiem řízené modely zmenšené v poměru 1:10. Přesto to nejsou žádná ořezávátka, dokážou frčet rychlostí až 100 km/h a jejich “piloti“ s nimi skutečně závodí.

 

 

Videa a fotky s prohlídkou výrobních hal bývají dost nudné, ale Škodovce se díky elektrickým modelům povedl celkem zábavný klip, který ukazuje několik provozů továrny. Letos tam už ke konci října dosáhli na metu jednoho milionu vyrobených vozů. Pro jednu výrobní linku v Mladé Boleslavi to znamená jedno vyrobené auto každou minutu.

 

A minutu trvá i inscenovaný průjezd výrobním procesem. Fabie R5 postupně prosviští lisovnu, svařovnu, lakovnu, motorárnu i montážní halu. Za volantem, tedy v tomto případě za “vysílačkou“ jsou dva piloti - Jan Viktora a Jakub Charvát, kteří si závoděním s modely skutečně vydělávají.

 

 

 

“Závody jsou vlastně hodně podobné. Sice jezdíme s modely v poměru 1:10, nicméně se to hodně blíží velké rallye. Start a cíl je řízen fotobuňkou, je potřeba často měnit pneumatiky, seřizovat tlumiče a podobně. Samozřejmě z logiky věci nesedíme ve voze, takže za ním běháme a to je mnohdy fyzicky náročné. Třeba u kilometrové trati běžíme 7 nebo 8 minut,“ popisuje Jan Viktora. “Technické parametry vozu můžeme neustále ladit a vylepšovat stejně tak, jako se to děje u velkého závodního vozu,“ dodává.

 

 

Modely jezdí kolem 40 km/h a i když není problém do modelu namontovat motor, který zvládne rychlost až 100 km/h. “My potřebujeme spíš výkon, než z vozu “vymáčknout” maximální rychlost. Tratě jsou většinou utažené, což znamená, že jedna zatáčka navazuje na druhou. Není to tedy klasický okruh, je tam spousta prostoru pro myšky, skoky, vlny a horizonty. Co se týká povrchů, jezdíme na velmi rozmanitých terénech, jako
je šotolina, antuka nebo štěrk a samozřejmě asfalt,“ popisuje závodní jezdec.

 

116

Fotogalerie: Závodní Fabie R5 se prohání továrnou Škody

Zdroj: Škoda Auto

Závodní modely v továrně Škody - 15

Hodnocení:

 

“Většinou máme 5 typů sad pneumatik. Jedna je na asfalt, druhá na mokrý asfalt, dále pak pneumatiky na mokrou či suchou šotolinu a pak také na sníh,“ doplňuje ho kolega Jakub Charvát. “Právě jsem objevil výhody 3D tisku, takže menší komponenty, jako třeba kryty, si mohu vyrobit sám. Dnes už si dokonce modeluji spodní vanu. Jinak můžeme v rámci neustálého vylepšování jízdních vlastností modelu upravovat leccos. Lze třeba posunout motor tak, abychom změnili těžiště vozu. Taky můžete posouvat akumulátor, nastavovat tlumiče a podobně. I drobnosti mohou ve výsledku udělat velký progres,“ poodhaluje Charvát přípravu malého závodního vozu.

 

 

Na Mistrovství ČR startuje se speciálními modely 10 až 15 týmů, což čítá kolem 50 jezdců. Jezdí se systémem rallye, což znamená, že start a cíl jsou na jiném místě. Auta startují do rychlostní zkoušky vždy po minutě. Délka rychlostní zkoušky dosahuje přes 1000 metrů.

 

“Je to velké hobby a skvělá zábava“ shodují se oba jezdci. Oba tvrdí, že od malička milovali motrsport a rádi by si vyzkoušeli i velký závod, jejich srdce ale patří malým autíčkům.

 

Škoda nutně potřebuje nové výrobní kapacity. Linky v Boleslavi ani v zahraničních pobočkách nestíhají pokrýt poptávku. Sám šéf automobilky Bernhard Maier připustil, že není v pořádku, aby dodací lhůty na některých trzích překračovaly 8 až 10 měsíců. Mateřský koncern VW v současnosti zvažuje možnosti vybudování nové fabriky. Ta však podle vyjádření z tohoto týdne nebude stát v Česku, kde kvůli nízké nezaměstnanosti chybí pracovní síla. Mluví se spíš o Bulharsku nebo Turecku. Dozorčí rada Volkswagenu by o výstavbě závodu mohla rozhodnout už příští týden.

TN.cz