Aktualizováno 28.2. 2018 10:27
Nechtěné nafťáky

Bazary vs. experti: Bude Česko odbytištěm pro německé diesely?

Zákaz dieselů v Německu
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech nepovedou podle tuzemských autobazarů k tomu, že by majitelé tato vozidla masivně a pod cenou prodávali do České republiky. Někteří experti to ale vidí trochu jinak.

Spolkový správní soud v Lipsku rozhodl, že zákazy vjezdu pro diesely, které nevyhovují emisním normám, jsou právně přípustné. Autobazary reagovaly na názory některých odborníků, podle nichž zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může přinést výrazné zlevnění ojetin s naftovými motory a růst zájmu o ně v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy.

 

 

"Masivní výprodej dieselů z Německa do ČR nenastane," vzkázala Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA). Upozornila také na fakt, že už teď existují v Německu omezení pro vjezd vozidel do center některých německých měst. I když se týkají statisíců německých vozidel, němečtí řidiči přesto taková vozidla masivně neprodávají.

 

"V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 procent," uvedla asociace. Český zákazník má podle domácích autobazarů nejčastěji zájem o vozidlo s českým původem, jasnou servisní historií a platnými emisními limity.

 

 

Provozní ředitel sítě autobazarů AAA Auto Petr Vaněček připomněl, že na českém trhu se postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch vozů s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka. Proti sobě jdou podle něj dva trendy - mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o zánovní benzinové vozy.

 

"Starší, a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním normám, a majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu," uvedl Vaněček.

 

Podle některých expertů ale v Německu „stojí“ auta za 3,5 miliardy eur, která jsou teď v podstatě neprodejná. Je dost pravděpodobné, že výrobci je teď budou tlačit na trhy, kde zatím žádná omezení neplatí.

 

 

V Česku sice klesá zájem o nová i ojetá dieselová auta, ale u ojetin je pokles přece jen pomalejší a nižší ceny ho mohou zastavit.


Podle Vaněčka by se ale ceny dovozových dieselů neměly zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle něj ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory. "Lidé totiž kromě ceny hledí i na doloženou servisní historii nebo ověřitelnost stavu tachometru. Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice," dodal Vaněček.

 

Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700.000 ojetin - 71 procent připadá na vozidla z ČR, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.

ČTK / TN.cz