Publikováno 25. 5. 2018
Smrtící chyba

Autonomní vůz viděl oběť 6 sekund předem. Ale Uber vypnul brzdy

Bezpilotní auto UBER
Zdroj: APTN

Samořiditelné Volvo XC90 společnosti Uber rozpoznalo chodkyni poprvé šest vteřin před nárazem. Ještě vteřinu před nehodou systém vyhodnotil, že je nutné brzdit. Jenže auto nebrzdilo. Systémy byly vypnuty. Vyplývá to z předběžné zprávy z vyšetřování smrtelné nehody, při které v březnu v Arizoně autonomní vůz srazil chodkyni.

Systém autonomního auta poprvé zareagoval 6 vteřin před kolizí, kdy chodkyni vyhodnotil na 115 metrů jako neznámý objekt, poté ji identifikoval jako vozidlo a nakonec jako kolo, které žena skutečně tlačila.

 

Přesně 1,3 sekundy před havárií počítač vydal pokyn k nouzovému brzdění. Uvádí to zpráva amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB). Vyšetřovatelé zatím nikoho z nehody neviní, ale je jasné, že v daný okamžik došlo k selhání.

 

Nehoda samořiditelného auta
Zdroj: NTSB Situace v momentě, kdy Volvo identifikovalo chodkyni jako kolo. Víc než 20 metrů a 1,3 vteřiny před kolizí. Ještě byl čas zareagovat.

 

Počítač chtěl brzdit, ale brzdy se nesepnuly. Společnost Uber totiž v autě deaktivovala některé asistenční systémy včetně autonomního nouzového brzdění. Funkce byly vypnuty zřejmě kvůli předešlému nepředvídatelnému chování vozů a chybám ve vyhodnocení objektů. Žádné takové chyby ale zatím nikdo nepotvrdil.

 

 

Zpráva uvádí, že systém není určený k tomu, aby včas upozornil operátora, tedy řidiče, který v autě při testech jezdí a dohlíží na autopilota. Přesto se Uber právě na reakci operátorů spoléhal.

 

Jenže řidička poprvé popadla volant a pokusila se brzdit až necelou vteřinu před nárazem. Na záznamu z vozu je vidět, že před nehodou nesledovala cestu, vyšetřovatelům tvrdila, že kontrolovala systém na tebletu umístěném v kabině na středové konzoli.

 

Systém ji ale nevaroval, takže reagovala až v okamžiku, kdy spatřila chodkyni. A to už bylo pozdě.

 

 

Zpráva ze stále ještě neuzavřeného vyšetřování NTSB zároveň upozorňuje, že chodkyně měla tmavé oblečení, vstoupila do vozovky ze špatně osvětleného místa a na kole neměla žádné odrazky ani světla. Oběť nehody byla navíc pod vlivem drog, testy byly pozitivní na marihuanu i metamfetaminy.

 

Čtyřstránková zpráva tak zatím nehovoří v ničí prospěch a vyšetřování dál probíhá. Skončit má až v roce 2019. Uber mezitím ukončil testování autonomních vozů v Arizoně s tím, že se bude soustředit na testy v Pensylvánii.

 

Smrtelná nehoda se stala 18. března pozdě večer na hlavní silnici v Tempe na předměstí Phoenixu. Volvo jelo rychlostí 69 km/h, tedy mírně pod limitem. 49letá chodkyně zraněním podlehla.

TN.cz