Publikováno 16. 4. 2018
Už je to tady

Automobilky se bouří: Kritizují evropský plán na snižování emisí

Výroba aut
Zdroj: Profimedia

Zástupci automobilek z Česka, Maďarska, Polska a Slovenska vydali společné prohlášení, ve kterém kritizovaly plán EU na snižování emisí do roku 2030. Cíl podle nich není reálný a Sdružení automobilového průmyslu zemí Visegradské čtyřky (V4) vyzvou EU, aby ho zredukovala.

Evropská komise chce, aby výrobci aut snížili emise vyráběných vozů mezi lety 2021 a 2030 o 30 procent. Automobilky ale tvrdí, že návrh, který nyní projednává Evropský parlament, není technologicky neutrální a může zkomplikovat plynulý přechod na nízkoemisní mobilitu.

 

Výrobci tvrdí, že by tak přísný plán měl moc tvrdý ekonomický i sociální dopad. Proto chtějí navrhnout mírnější cíle, konkrétně pokles mezi roky 2021 a 2030 o 20 %.

 

 

"Jsme plně odhodláni pokračovat v dekarbonizaci dopravy a v důsledku toho vítáme a podporujeme všechny účinné a ekonomicky realizovatelné způsoby snižování emisí CO2 u silničních vozidel. Rádi bychom zdůraznili, že průměrné emise CO2 nových automobilů v EU se od roku 2005 již snížily o 28 procent a do roku 2021 by snížení měla činit 42 procent," vzkázal po skončení summitu sdružení V4 prezident českého Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar.

 

 

Evropská komise navíc navrhla pro nadcházející desetiletí dodatečný kontrolní termín. Chce, aby už v roce 2025 vykázaly automobilky pokles emisí u nově vyráběných aut o 15 procent oproti roku 2021. Průběžný cíl v roce 2025 ale výrobcům prý nedává dostatečný časový prostor ani nezohledňuje realitu trhu.

 

Regulace podle automobilek musí brát v úvahu, že automobilový průmysl do značné míry přispívá ekonomice i zaměstnanosti jednotlivých evropských zemí. Automobilky v zemích V4 vyrobily loni celkem přes 3,6 milionu vozidel, z toho 1,42 milionu připadá na Česko a 1,03 milionu na Slovensko. Automobilový průmysl v regionu zaměstnává přes 636.000 lidí a nepřímo pak více než 1,3 milionu osob.

 

Dosažení cílů bude podle zástupců sdružení V4 hodně záviset na tom, jak zákazníci přijmou vozidla s alternativními pohony. Klíčovou roli v této věci podle nich hraje infrastruktura pro alternativní paliva. Nařízení by proto mělo zahrnovat podmínky umožňující přizpůsobení cíle pro rok 2030 tržní realitě.

 

Registrace nových osobních automobilů na alternativní pohon byly v roce 2017 v EU-15 na úrovni 5,8 procenta, přičemž u elektricky dobíjených vozidel šlo pouze o 1,5 procenta. V zemích střední a východní Evropy i na jihu kontinentu je tržní podíl elektrických vozidel a plug-in hybridů na úrovni do 0,5 procenta.

 

Přísné plány EU už kritizovala i Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), která reprezentuje 15 největších automobilek sídlících v Evropě.

 

Podobný boj proti přísným regulacím svádí i výrobci v USA. Administrativa Donalda Trumpa se nedávno rozhodla, že jim vyjde vstříc a přehodnotí tvrdé cíle, které schválila předchozí vláda Baracka Obamy.

 

TN.cz / ČTK TN.cz