Publikováno 4. 5. 2018
Skryté závady

Auto s automatem? Dejte si pozor na drahé problémy

Automatická převodovka - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia

Poptávka po ojetých vozech s automatickou převodovkou se postupně zvyšuje. Zájemce láká především bezproblémová obsluha a vyšší komfort. Ale neprověřené vozy s automatem mohou být taky zdrojem dost drahých potíží.

Moderní automaty řadí většinou komfortně a méně zkušeným řidičům mohou pomoci snížit spotřebu paliva. “Samočinné řazení už není vyhrazeno pouze luxusním a drahým vozům, nabídka je rok od roku lepší i mezi cenově dostupnými vozy,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Jenže vidina výhodně koupené ojetiny s automatem se může rychle proměnit v noční můru jejího majitele. Některé opravy automatických převodovek jsou totiž velice náročné a především drahé.

 

 

Ukvapit se a uspěchat nákup v obavě, že podobný vůz na trhu už nebude, je zbytečně velké riziko. Důkladné prověření správné funkce automatu u kupovaného auta může ušetřit spoustu starostí.

 

“Vadný automat se nejčastěji projevuje cukáním při akceleraci, velkým prokluzem, citelnou ztrátou výkonu a škubáním při změně rychlostních stupňů,“ popisuje Foltýn.

 

Nejčastějším problémem vozů s automatem je zanedbaná údržba převodovky, především degradovaná olejová náplň, kterou nikdy nikdo neměnil. Výměna oleje mnohdy už nestačí a je potřeba přejít k časově a finančně náročnějším opravám, ať už je to výměna spojek či mechatroniky.

 

“Při výkupu vozů se při technické prohlídce samozřejmě zaměřujeme i na správnou funkci automatu,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA. “Nevyhovující technický stav převodovky bývá častým důvodem, proč vůz odmítneme vykoupit,“ doplňuje.

 

 

Vůz, který větší autobazar odmítne, se pak majitel snaží rychle prodat pod cenou přes soukromou inzerci. Tady je třeba být opatrný - investice do opravy samočinné převodovky může dosáhnout i několika desítek tisíc korun.

 

Existuje tedy nějaká univerzální rada, jak dobře vybrat a bezpečně koupit ojeté auto s automatem? Zájemce by se měl především rozmyslet, jaký typ automatické převodovky mu vyhovuje. Pro zájemce, který jednotlivé systémy různých typů automatických převodovek nezná, může být rozpoznání technických problémů obtížné, ne-li nemožné.

 

“Z hlediska spolehlivosti a komfortu jsou nejlepší klasické automaty s hydrodynamickým měničem točivého momentu,“ doporučuje Foltýn.

 

Klasiku ale poslední dobou vytlačují moderní dvouspojkové automaty, které jsou známé třeba pod označením DSG ve vozech Škoda a Volkswagen či jako PowerShift u Fordu.

 

Při koupi ojetého vozu s automatem tak rozhodně nevybírejte naslepo, radši přizvěte odborníka, který samočinnou převodovku zkontroluje po technické stránce a vyzkouší její funkci. Zkušený technik ví, na co se má zaměřit.

TN.cz