Aktualizováno 14.7. 2018 20:13
Smrtící automobily

Auto, nebo rakev? Prohlédněte si největší zabijáky silnic

Hromadná nehoda na Pražském okruhu - 22
Zdroj: HZS Praha

Konstrukční vady, nedostatečná ochrana, nebo třeba příliš silný motor, na který mnozí řidiči nemají. I to jsou důvody, proč se tahle auta objevují v žebříčcích nejnebezpečnějších vozů v historii. Podle statistik americké neziskové organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) v nich zemřelo nejvíc lidí v přepočtu na počet prodaných vozů.

U kterých vozů je riziko úmrtí při nehodě největší? Přehled vychází ze statistik IIHS, odborných hodnocení a z historických tabulek v USA. Jde o vozy, u kterých jsou data o smrtelných nehodách dostupná. Je dost pravděpodobné, že po silnicích (obzvlášť na východ od nás) jezdí nebo jezdily mnohem nebezpečnější káry, u kterých přehled nikdo nevede.

 

Yugo

 

Yugo

 

Malé dvoudveřové hatchbacky vyráběl od roku 1981 jugoslávský závod Crvena zastava v srbském Kragujevaci. Pod licencí Fiatu se vyráběly nejdřív vozy Zastava a později Yugo. Od roku 1985 se model Yugo GV (Great Value = dobrá cena) dovážel do USA, s cenovkou pod 4000 dolarů šlo o nejlevnější vozítko na trhu.

 

Yugo bylo náchylné k celé řadě nejrůznějších problémů. Podle některých historek se motor dokázal roztřást tak, že z auta odpadávaly díly. V roce 1989 v jedné z těchto pojízdných rakví zemřela žena, když její Yugo údajně zvedl prudký vítr a hodil ho přes metrové zábradlí z mostu do jezera Huron.

 

Yugo

 

Exportní kousky měly výkonnější motor, pětistupňovou převodovku Porsche, hliníková kola a ralleyové světlomety. Automobilka tvrdila, že jsou pod speciální výstupní kontrolou a zákazníci si za řadu potíží mohou sami, protože podceňují pravidelnou údržbu. Od roku 1991 byl vůz nabízen s přímým vstřikováním a automatickou převodovkou Renault.

 

Výroba vozů Zastava a Yugo byla definitivně zastavena na podzim 2008.

 

Další vozy najdete na následujících stránkách:

 

TN.cz