Publikováno 4. 1. 2019
Sněhová kalamita

Auto holýma rukama nezastavíte. Jak jezdit na sněhu a náledí?

Nehoda v Peci pod Sněžkou
Zdroj: TN.cz

Počasí posledních dní sice udělalo radost milovníkům zimních radovánek, řidičům ale přidělalo spíš vrásky. Obzvlášť v horských úsecích mají co dělat, aby sníh na silnicích zvládli. Jak se správně chovat za volantem, abyste zvládli kalamitu? Přečtěte si, co radí expert.

Auta kloužou sněhem a narážejí do sebe jako kuželky. Lidé se je snaží zastavit holýma rukama. Marně. Tak vypadala řetězová nehoda v Peci pod Sněžkou, kterou jsme vám ukazovali už v úterý.

 

Záběry si můžete připomenout zde:


 

Podobných nehod se během posledních dní staly desítky. A nejen na horách. Řidiči podle expertů počasí často podceňují, nerespektují omezení nebo vyrážejí na zasněžené silnice nepřipraveni.

 

 

Mnohdy se příliš spoléhají na to, že mají auto s pohonem všech čtyř kol a zapomínají na kvalitní obutí i na sněhové řetězy.

 

Hlavním nebezpečím jízdy na sněhu či náledí je výrazně nižší přilnavost pneumatik. Tření plášťů je při jízdě po mokrém ledu až desetkrát nižší než při jízdě po suchém asfaltu. Auto tak výrazně méně ochotně zatáčí, zrychluje či naopak zpomaluje.

 

Jak se tedy na sněhu a náledí správně chovat za volantem?

 

Na sněhu či náledí je třeba vozidlo ovládat citlivě a jezdit s dostatečnou rezervou. Techniku řízení je třeba přizpůsobit situaci a zhoršené přilnavosti plášťů.

 

Při rozjezdu raději méně plynu a citlivě s pedálem spojky. Pokud se kola automobilu při rozjezdu do kopce i přesto protáčejí, můžeme zkusit rozjezd na druhý převodový stupeň. U vozidel s pohonem předních kol může nastat situace, že se uprostřed stoupání začnou kola beznadějně protáčet a vozidlo zastaví,“ popisuje Roman Budský za Platformu Vize nula, která se snaží o zvýšení bezpečnosti na silnicích.

 

Pokud je to možné, může řidič zachránit situaci tím, že vůz otočí a pokusí se zdolat kopec na zpátečku. “Velmi často tato taktika pomůže, řidič však musí být velmi opatrný. Couvání samo o sobě je rizikový úkon, navíc při této jízdě bude váznout chlazení motoru. Takže raději používat v nouzi nejvyšší a jen v úseku, kde je to nezbytně nutné.,“ doplňuje Budský.

 

Šoféři aut s pohonem zadní nápravy (tzv. zadokolek) si ve stejné situaci mohou pomoci chvilkovým zatížením zadku vozidla. Třeba posazením spolucestujícího na hranu zavazadlového prostoru. “Úkon je to nebezpečný, a navíc v rozporu s pravidly silničního provozu, takže používat opravdu jen v kritické situaci,“ připomíná Roman Budský.

 

V zatáčkách je třeba náležitě snížit rychlost jízdy a snažit se projet po oblouku s konstantním natočením volantu do příslušného směru. Pokud šofér nezvolí správnou stopu, může být uprostřed zatáčky donucen výrazněji stočit volant do oblouku, což ovšem může mít za následek ztrátu přilnavosti a následný smyk.

 

Co dělat ve chvíli, kdy už je auto ve smyku, se podívejte zde:

 

 

“Opatrnost je na místě i při jízdě z kopce. Na kluzkém povrchu se vyplatí udržovat bezpečnou rychlost motorem, brzdu používat uvážlivě a citlivě. Od vpředu jedoucích vozidel zvětšíme odstup,“ upozorňuje Roman Budský.

 

Při předjíždění se řidiči v zimě mohou dostat do situace, kdy je mezi jízdními pruhy vrstva sněhu. “Určitě je dobré zvážit, zda se lze zhostit uvedeného manévru bezpečně. Pokud ano, je nutno do sněhového pásu najíždět bez plynu a případně i s vyšlápnutou spojkou. Tento úkon si vyžádá delší dobu než za neztížených podmínek. Pamatovat je třeba především na vzdálenost a rychlost vozidel jedoucích v pruhu, do kterého se chystáme přejet,“ radí expert.

 

Na zimních dálnicích je dobré mít na paměti, že kvalita povrchu levého pruhu bývá výrazně horší než toho pravého. Zahájení předjížděcího manévru je tak třeba pečlivě uvážit.

 

Základem je kvalitní obutí

 

Pravidla silničního provozu sice připouštějí za určitých podmínek jízdu na letních pneu i v zimním období, v současném počasí by ale na letních vyjížděl jen blázen.

 

 

“Řidič, který chce mít jistotu, že udělal maximum pro bezpečí své i ostatních, se raději poohlédne po pneumatikách, které jsou určeny pro náročný zimní provoz. Ty budou mít vedle zákonem požadovaného označení M+S umístěn tzv. alpský symbol v podobě emblému trojité hory se sněhovou vločkou,“ říká Roman Budský.

 

 

Kvalita pneumatiky pochopitelně klesá se zmenšující se hloubkou dezénu. U nové pneumatiky je cca 8 mm. Pokud je guma sjetá na 6 mm, prodlužuje se délka brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na minimální zákonnou hranici 4 mm je brzdná dráha delší už o 50 procent. “Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o nemalých 70 procent,“ varuje Budský.

 

Do hor sněhové řetězy

 

Při jízdě do hor prozíraví řidiči přibalí v zimě lopatku, smetáček a sadu sněhových řetězů. Ty jsou v horách poslední záchranou, jak úspěšně zdolat zasněženou silnici. Povinnost použít sněhové řetězy může být stanovena dopravní značkou. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech v takovém případě musí nasadit řetězy na nejméně dvě hnací kola.

 

Značka

 

S nasazenými řetězy se smí jet rychlostí maximálně 50 km/h. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je zakázáno sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou.

TN.cz