Publikováno 19. 6. 2018
Připravte se na nejhorší

Autem na dovolenou? Tohle si rozhodně zkontrolujte předem

Autem na dovolenou
Zdroj: Profimedia

I moderní auta potřebují před cestou na dovolenou řádnou přípravu. S kompletní prohlídkou pomůže jakýkoli dobře vybavený servis, ale ledacos zvládnete i sami.

Už se těšíte na letní dovolenou? Nedostatečná kontrola a příprava auta před dlouhou cestou vám ji může snadno zkazit. “Nejčastější jsou potíže s chladícím systémem vozidla, brzdami, pneumatikami a s klimatizací,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

 

Mnohdy i přes tisíc kilometrů dlouhé cestování s naloženým autem ve vysokých letních teplotách klade na vůz úplně jiné nároky než popojíždění po městě. “Plně naložené auto výrazně víc namáhá brzdy, pneumatiky, motor i převodovku,“ vysvětluje Foltýn. “Vydávat se pak k moři na dojížděných zimních pneumatikách je pak zbytečné riskování,“ doplňuje.

 

Právě náhlé defekty opotřebovaných a podhuštěných pneumatik jsou naprosto zbytečnou komplikací dovolené a mohou být i velice nebezpečné. Navíc kontrola stavu pneumatik patří k oblíbeným kratochvílím rakouské policie, která pak neváhá dávat pokuty nebo dokonce zakázat s vozem další jízdu.

 

 

Kdo chce mít jistotu, že jeho auto dlouhou cestu vydrží, měl by ho nechat zkontrolovat v servisu. “Pokud se blíží termín pravidelné servisní prohlídky, je lepší vše udělat ještě před odjezdem na dovolenou,“ doporučuje Foltýn z Auto ESA. Výměna oleje pohonné jednotce rozhodně prospěje.

 

Kontrola chladící soustavy, brzd a ostatních důležitých součástí nezabere servisu více než hodinu. Třeba stará brzdová kapalina s nízkým bodem varu může způsobit při sjíždění horských průsmyků značné problémy.

 

Taky prověření a případně čistění klimatizace a doplnění chladícího média je pro servis práce na chvíli a zaručí, že v autě bude i v letních vedrech příjemně.

 

 

Myslet je třeba i na výbavu a doplňky. I drobnosti, jako je třeba výkonná svítilna, se mohou hodit, zvláště pokud cestujete přes noc. “Vhodné je také přibalit na cestu motorový olej na případné dolití,“ doporučuje Pavel Foltýn. “Namáhané auto, které normálně na spotřebu oleje netrpí, si ve velkém horku řekne klidně o litr oleje na 1000 kilometrů,“ dodává.

 

Užitečné může být i balení destilované vody na případné dolití do chladiče. Úbytek chladiva je ve vysokých provozních a okolních teplotách jihoevropských zemí zcela normální, Pozor ale při doléváním vody, při otevírání horké nádržky hrozí opaření. Nechte proto auto chvíli vychladnout.

TN.cz