Aktualizováno 11.10. 2018 16:29
Nové limity

Auta v Evropě zdraží! Ministři EU chtějí další přísné snižování emisí

Auta zdraží.
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

V roce 2030 mají nové vozy vyrobené v EU produkovat o 35 % méně CO2 než v roce 2021. Po dlouhých hodinách ostrých debat se na tom v úterý shodli ministři životního prostředí všech 28 států EU. Podle odborníků další prudké snižování emisí povede k růstu cen nových vozů.

Postupné snižování emisí u osobních aut během deseti let o 35 %. Tak zní kompromis. Francie či skandinávské země požadovaly ještě přísnější snižování – o 40 % i víc. Naopak Česko patřilo s dalšími státy V4 a Německem či Bulharskem do umírněnějšího tábora, který chtěl automobilkám nařídit o něco pomalejší snižování – konkrétně o 30 %. Automobilky požadovaly dokonce je 20procentní snížení.

 

Kompromis navrhlo Rakousko, předsednická země EU. Po 13 hodinách úterního jednání v Lucemburku se na něm ministři shodli. Po celodenním maratonu vyjednávání pro něj nakonec hlasovalo 20 z 28 zemí unie. Pro nakonec byla i Česká republika a Německo.

 

 

Do konečné verze se podařilo prosadit "revizní klauzuli", která počítá s průběžným vyhodnocením roce 2023 tak, aby bylo možné případně cíl snižování emisí CO2 pro rok 2030 přehodnotit. Pro rok 2025 by měl platit cíl snížit emise oxidu uhličitého u nových aut o 15 procent proti hodnotám roku 2021.

 

Česko patří mezi země, pro jejichž ekonomiku je automobilový průmysl zásadní. I proto tyto státy chtěly pro automobilky méně přísné podmínky. Odhlasovaný kompromis je podle zástupců českého automobilového průmyslu pořád příliš ambiciózní a nadělá výrobcům spoustu problémů.

 

Podle kritiků přísných emisních pravidel by měl být postup pozvolnější a měl by odrážet kupní sílu populace napříč Evropou. Pro řadu lidí jsou už teď elektrická nebo hybridní auta cenově nedostupná.

 

Experti: Autoprůmysl se změní k nepoznání

 

A přísnější emisní limity pro auta vyráběná v EU se budou dál negativně promítat do cen vozů pro zákazníky. Celé automobilové odvětví se změní k nepoznání, uvedli odborníci na automobilový průmysl oslovení ČTK.

 

 

"Vyrovnat se s tím bude pro automobilky velmi náročné. Primárně musí akcelerovat rozvoj elektromobility a zřejmě budou muset elektrická auta prodávat s minimální či nulovou marží. Takže jde o technologické i ekonomické ohrožení oboru. Tlak, který spolu s dalšími externími trendy změní automobilové odvětví k nepoznání," uvedl partner EY Petr Knap.

 

"To, že skokové změny emisních limitů v takto rychlém sledu zaplatí přímo v ceně výrobku nebo nepřímo v daních občan, aniž by se mu zvýšila užitná hodnota vozů, je zřejmé. Přesto se český autoprůmysl hlásí k nízkoemisní mobilitě, udělá vše pro to, aby pro nástup elektromobilů byly vytvořeny co nejlepší podmínky. Nadále také bude přesvědčovat vládu, že je nutné naplnit všechny body Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, včetně finančních pobídek pro občany tak, aby byly nákupy elektromobilů pro ně atraktivní," doplnil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

 

Evropská asociace výrobců aut ACEA uvedla, že opatření budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost průmyslu, na zaměstnance automobilek i na spotřebitele.

TN.cz / ČTK