Publikováno 4. 3. 2018
Hybridní pohon

Uměli byste jezdit s hybridem? 6 tipů, jak být řidičem budoucnosti

Hybrid
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

Automobily s hybridním pohonem mají být kvůli tlakům na nižší emise a stále tvrdším limitům vozy budoucnosti. Už jste někdy takový hybrid řídili?

Auta na hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor zatím nejsou pro automobilky finanční terno. Ale jejich podíl na celkovém trhu s novými vozy v posledních letech strmě roste.

 

V Česku se prodej nových aut na hybridní pohon kombinující spalovací motor a elektromotor letos meziročně zdvojnásobil na téměř tři tisíce vozů. Přitom zájem o hybridní auta výrazně roste až v posledních třech letech. Do té doby se prodávalo řádově kolem 400 aut ročně.

 

 

Benzínový motor v kombinaci s elektrickým je pro mnoho výrobců ideálním východiskem, jak najít cestu z fyzikálních limitů spalovacích agregátů. Dokazuje to řada novinek, které se představí příští týden na autosalonu v Ženevě práve s hybridním pohonem. 

 

Poptávku stále omezuje vysoká cena, ale z druhé strany ji tlačí stále přísnější emisní normy. Německo přestane pouštět staré diesely do měst a deklaruje, že počínaje rokem 2030 mají být jeho silnice zcela bezemisní. Norská vláda ohlásila vymýcení spalovacích motorů k roku 2025. A přidávají se další země i automobilky.

 

Jednou z nejvýznamnějších výhod automobilů na hybridní pohon je nízká spotřeba pohonných hmot. Jak toho jednoduše docílit? Znaška Lexus připravila manuál, který pomůže jezdit úsporně řidičům hybridních aut. Prémiová japonská značka už 90 procent svých vozů prodává právě v hybridní variantě.

 

 

1. Dobře se seznamte s autem a naučte se využívat ukazatelů parametrů práce hybridního systému. Pomůže to při získávání návyků, které umožní optimalizovat hospodaření s energií.

 

2. Důležité je jemné zacházení s akcelerátorem tak, aby vůz co nejdéle využíval elektropohon.

 

3. Nezbytná je rovněž rozumná práce s brzdou. Pokud začnete včas brzdit pomocí jemného stlačení pedálu, automobil bude využívat rekuperační brzdění. Pohybová energie se přemění na elektrický proud, který se bude ukládat v trakčním akumulátoru, a později se využije k pohánění elektromotoru.

 

 

4. K nižší spotřebě pohonných hmot přispívá i zachování stálé rychlosti, a proto není od věci používat tempomat. Při zastavení třeba na červenou nezařazujte neutrál, protože v této pozici se trakční akumulátor nenapájí. Stačí podržet sešlápnutou brzdu.

 

5. Nezapomínejte, že každé další zapnuté zařízení, jako je klimatizace nebo vytápění zadního okna, zvyšuje spotřebu paliva. Využívejte je tedy pouze v situaci, kdy je to potřeba. Jestliže je interiér vozu hodně vychlazený (nebo vyhřátý), lze zvýšit účinnost topení (nebo klimatizace) zastavením oběhu vzduchu.

 

 

6. Pro nižší spotřebu bude příznivé i přepnutí automobilu do ekonomického režimu Eco. Řídící počítač zmírní reakce vozidla na prudké zacházení s plynovým pedálem a pomůže omezit spotřebu pohonných hmot i řidičům, kteří mají „těžkou nohu“. Eco režim pomáhá snižovat spotřebu energie také při zapnuté klimatizaci.

TN.cz