Publikováno 13. 6. 2017
Co vás v autoškole nenaučili

9 zaručených způsobů, jak si (ne)zničit auto

Vraky v ulicích - 2
Zdroj: TN.cz

Dali jsme dohromady devět nejčastějších nešvarů řidičů, které dramaticky snižují životnost auta.

Zhasněte motor okamžitě po ostré jízdě
Většina moderních aut má přeplňování turbodmychadly, a je přitom jedno, jestli jsou na benzín nebo na naftu. A každý řidič snad už ví, že právě turbodmychadlo je pak extrémně háklivé na to, aby bylo po jízdě správně vychlazeno. Jeho lopatky se totiž při prudkém zchlazení deformují, ničí se i jeho ložiska. Po ostré jízdě byste tedy měli vždy nechat motor chvíli běžet na volnoběh, aby klesla teplota oleje i namáhaných součástek. Lepší než stát na místě je pak snížit zátěž auta na posledních pár kilometrů, protože při jízdě nejlépe fungují chladící systémy v autě. Netýká se to ale jen přeplňovaných motorů, podobné zacházení ocení i celohliníkové motory, které pracují s vyšší teplotou.


DOPORUČUJEME: Baví vás auta? Podívejte se na naše videotesty z běžných silnic i ze závodního okruhu!

 

Překračujte servisní intervaly výměny oleje
Většina automechaniků vám řekne, že jezdit se starým olejem je nejspolehlivější způsob, jak si zničit motor. A pak vám řeknou, abyste se tak úplně nespoléhali na termíny doporučené výrobcem, zvlášť u takzvaných Longlife výměn. Olej prostě měňte minimálně jednou za rok, nebo po 15 tisích kilometrech. Když budete přetahovat, tak starší olej ztrácí svoje mazací schopnosti a navíc je v něm spousta mikročástí, které zvyšují opotřebení motoru. Pokuď často auto přetěžujete nebo jezdíte s vozíkem, intervaly ještě zkraťte.

 

Neměňte olej v převodovce
Je to podobné jako u motoru, jen většina řidičů jako by zapomínala, že nějaký olej v převodovce vůbec je. Podívejte se schválně do servisních intervalů vašeho auta, nebo se na to zeptejte svého automechanika. První výměna oleje se doporučuje po ujetí 80 tisíc kilometrů, pak pravidelně po každých 60 tisíc kilometrech. Olej v převodovce sice není tak namáhaný jako olej v motoru, ale dostávají se do něj drobné částice ze spojkových lamel, a taky vlivem vzdušné vlhkosti oxiduje. Barva olejové náplně bývá žlutá nebo červená. Auto co má najeto přes 150 tisíc km už má olej většinou černý.


DOPORUČUJEME: Víte co znamená písměno A na nákladních autech?

 

Parkujte bez ruční brzdy
Možná si vzpomínáte, že vám táta říkal, abyste nepoužívali ruční brzdu, protože může zatuhnout. Ano, to platilo u starých stodvacítek, ale dnes už to vážně není pravda. Na rovině vám opravdu stačí nechat zařazený rychlostní stupeň, nejlépe jedničku nebo zpátečku, ale parkujete-li z kopce, pak používejte ruční brzdu vždy. Důvodem není zatážení převodovky, ale motoru! U aut s rozvodovým řetězem totiž dochází v této situaci k jeho extrémnímu namáhání a dramaticky se snižuje jeho životnost. Jen namátkou - rozvodový řetěz mají oblíbené motory 1,2 a 1,4 TSI koncernu Volkswagen. Parkovací brzdu používejte i u automatu - v poloze P totiž drží vůz jen malá západka v převodovce.

 

Nechávejte nohu na spojce
Už jsme o tom psali - noha na spojce je její největší zabiják. Už malý tlak totiž způsobí nadměrné opotřebení spojkových lamel a výrazné zkrácení jejich životnosti. Vždy si tedy dávejte nohu vedle pedálu spojky, všechny nová auta tam mají na to speciálně vyčleněné místo.


DOPORUČUJEME: Gumičky stěračů neměňte - zničí vám okno a nic neuvidíte

 

Neustále stůjte na brzdě při jízdě z kopce
Víte kdy brzdy přestávají fungovat? Když jsou přehřáté! A co vzniká bržděním? Teplo! Takže když jedete z kopce, vyřadíte na neutrál a budete neustále přibržďovat, tak dramaticky zvýšíte teplotu brzdového systému a do poslední zatáčky už možná nezabrzdíte vůbec, protože brzdy nebudou fungovat. Správné je, abyste při jízdě z kopce podřadili a takzvaně brzdili motorem. Brždění by mělo být kratší a relativně intenzivní.

 

Nečistěte interiér
Někteří mají v autě takzvaný „pelech“, nebo-li nepořádek. Pomineme-li zdravotní riziko, protože tohle je ideální prostředí pro bakterie, tak taky dochází k nenávratnému poškození interiéru. Ventilace má totiž spoustu práce aby zaprášený interiér klimatizovala, rychle se taky ucpávají její filtry. Mechanické nečistoty pak rozedírají koberečky či potahy sedadel. Vlhké koberce jsou pak nejlepším způsobem jak vyvolat korozi, o plísních nemluvě.


DOPORUČUJEME: Chcete si (ne)zničit spojku? Poradíme vám jak na to!

 

Vyřazujte na neutrál u automatické převodovky
Někteří řidiči to dělají, protože mají pocit, že tím šetří ústrojí převodovky a spojky. Automat je ale jiný než běžná manuální převodovka, a tím že byste řadili na neutrál tak trochu popíráte jeho funkci. Nejhorší situace nastane, když řidič vyřadí na neutrál, pak dá rychle volič převoodvky do režimu D a šlápne na plyn. To škubnutí, které takový rozjezd provází, poškozuje hlavní třecí spojky a brzdové pásy. Podobná situace nastává i při parkování - vždypřeřazujte mezi jedničkou a zpátečkou jken když auto úplně stojí.

 

Nepoužívejte v zimě klimatizaci
Klimatizace sice lehce zvyšuje spotřebu, ale řidiči, kteří ji v zimě nepoužívají, tak výrazně snižují její životnost. Její náplň při nepoužívání rychleji stárne, ale o to ani tak nejde. Ještě horší je to totiž se samotným kompresorem, který by se při používání promazává, a jeho dlouhodobá odstávka ho může nenávratně poškodit.


DOPORUČUJEME: Na volantu je víc bakterií než na záchodovém prkénku. Jak se tomu bránit?

 

 

TN.cz

Diskuze

27.6. | 13:07 blazz8
5
Náhlasit nevhodný komentář
Ano, péče o auto je základ. Furt se okolí diví, že mám 10+ let starý auto z bazaru a skvěle jezdí - tajemství je přitom pouze v pravidelné a pečlivé údržbě
27.6. | 07:18 magypavlas
5
Náhlasit nevhodný komentář
Konečně normální článek, to by měli učit v autoškole, jak se chovat k autu. Pak by auta, co mají nalítáno pouhých 200.000 byly jak nový a ne že to vypadá jako z vrakoviště
13.6. | 22:15 overal
5
Náhlasit nevhodný komentář
Zvyšovat spotřebu benzínu i brzdového obložení jízdou s kopce na volnoběh, s autem se vstřikováním a posilovači řízení a brzd, může jen skutečný trouba! Auta s karburátorem, bez posilovačů řízení a brzd, jízdou s kopce na neutrál s vypnutým motorem dost ušetřila!
13.6. | 19:48 overal
-5
Náhlasit nevhodný komentář
V zimě u auta používám TOPENÍ takže chladit klimatizací nebudu! Většina aut s longlife má senzory kontrolující kvalitu oleje a pokud je olej ve špatném stavu, tak Vám počítač interval prostě zkrátí, pokud senzor nemáte, tak kvalitu oleje vidíte na měrce, při pravidelných kontrolách množství oleje!